Skip to content

bloggen

seglingsäventyr

Över Vättern

juni 29, 2024 by Ayla

Karlsborg – Motala

Det slutade regna i går kväll innan vi gick och la oss men det fortsatte blåsa. Vi har varit förskonade från vind och vågor i gästhamnarna hittills men i natt kluckade det mot skrovet och allting gnisslade. Vi som låg i akterruffen hörde både badbryggans som klinkade, akterförtöjningen som gnisslade i sitt block och alla vågor som slog in i aktern. Det var en störd nattsömn men Aqvelina höll sig i alla fall lugn från 05.50 till 07.00 trots att hon var vaken till och från. Mina föräldrar i förpiken hörde tydligen ingenting och sov jättegott.

Det var en fortsatt blåsig morgon, prognosen för vädret i Karlsborg var fint men med stadiga 6 m/s och 11 m/s i byarna. Borta i Motala var det aningens mer med tanke på att vinden kom från syd väst, då har den hela Vättern att ta fart över. Planen var att gå för motor hela vägen även om det säker skulle gå att segla, men vi ville inte pröva seglen nu. Med tanke på allt som har hänt ombord kände vi att risken var stor att något skulle gå fel om vi hissade segel. Även om vi är fler ombord just nu och kan hantera problem behöver vi inte be om bekymmer, de verkar klara av att dyka upp ändå.

Det tog lite tid att sjöstuva så vi hann inte med varken första eller andra broöppningen. Klockan 10.00 däremot tog vi oss ut ur hamnen och under sista bron innan Vättern.

En bit ut på sjön får vi vågorna in i aktern och avgasutblåset kokar kaffe när det hamnar under vattenytan. Först reagerar vi på ljudet men får ganska snart klart för oss vad det handlar om. Sen börjar temp givaren tycka att motorn börjar bli varmare än vanligt och plötsligt piper motorn och larmar för överhettning. Niclas är snabb på att slå av motorn var på jag tar över ratten. Min mamma sitter redan i ruffen med Aqvelina och har det bra så vi i kan börja hantera det som sker i lugn och ro. Jag börjar med att falla av och segla på bara riggen med vinden medans Niclas plockar upp skoten till genuan och ger sig upp på fördäck. Fort fast med dem och sen rulla ut en liten bit av rullgenuan. Efter det blev det segling över istället för motorgång.

Det som skulle ha tagit 2 h tog nu det dubbla, vi gjorde bara mellan 3-4,5 knop. Men det var med flit eftersom vi inte ville pusha båten för hårt.

Aqvelina somnade i mormors knä nere i ruffen, vi vet inte om hon blir sjösjuk men det bästa sättet att mota sjösjuka är att sova. Min mamma hävdar att hon inte blir sjösjuk så hon klarade av att sitt nere i ruffen, det är det inte alla som gör när man seglar.

Jag satt vid ratten så gott som hela seglatsen över, Niclas navigerade och såg till att jag höll kursen. Vi har verkligen olika roller ombord och trivs väldigt bra med dem.

I värsta fall hade vi seglat hela vägen in i Motalas hamn men när vi startade motorn igen under lugnare omständigheter startade den och gick hur fint som helst. Koka kaffe var tydligen inte en populär grej, hon måste ha missat den delen av simskolan eller nått i sin ungdom, jag tror att motorn fick kallsupar av vågorna och strejkade.

In under bron länsade vi i alla fall, inte min favorit vind men efter en gipp och lite justering fick det duga tills vi drog igång motorn.

Vi hade valt att inte laga mat under seglingen trots lunchtid så det första vi gjorde när vi blev liggandes i Motalas första sluss i väntan på broöppning 20min senare, var att lagat mat. Aqvelina hade ätit både klämmisar och riskakor innan hon somnade och sista biten in mot Motala frångick vi alla våra principer och bjöd på både kexchoklad och en stund med Bolibompa på telefonen så att hon skulle orka. Väldigt nöjd unge!

Nu ligger vi förtöjda vid Motala verkstad, precis där vi la till med Björn för två år sen. Det är en liten gästhamn/ brygga med väldigt trevliga duschar precis på andra sidan gångvägen. Vi fick se stor båt på nära håll, första parkett i sittbrunnen.

Och som vanligt lyckades vi hitta en lekplats till Aqvelina så fort vi kom i land, hon gungade och gungade och gungade lite till. Kanske behövde hon bearbeta seglingen eller så var det bara väldigt bra gungor.

Det blev lite rutchkana och klätterställning också.

Niclas tog en promenad till Biltema 20 min bort och köpte en manuell länspump och två 20l dunkar, nu ville vi få helt torrt och rent i kölsvinet. Vi har nämligen upptäckt att det finns en läckage på kylvattnet (på sjövattensidan), alltså vattnet som ska ut med avgaserna. Det droppar genom en gammal slang och lägger sig först i akterluckan och sen rinner det ner i kölsvinet.

Medans Niclas och Aqvelina fortsatte leka så tog jag tag i det projektet. Tillbaka i båten rensade sen Niclas ut och sorterade bägge stuvfacken i aktern så nu är det ordning och reda och vi kan hålla bättre koll på vilket vatten som kommer varifrån och in i båten.

Kvällen avslutades med otroligt goda omeletter till middag ombord och sen en dusch. Nu våndas vi lite inför regnet som de varnar för i morgon men vi kör på i alla fall. Niclas har behövt ta en extra dag ledigt för att vi ska försöka hinna till Söderköping och i morgon hoppas vi kunna ta oss ner för alla slussar i Berg. Mina föräldrar hoppar av i Berg för att ta tåget hem från Linköping och det vore väldigt skönt att ha de med i alla slussar. Idag har det varit otroligt skönt att Aqvelina hade mormor!

Post navigation

Previous Post:

Rätt som det regnar kommer det en skur

Next Post:

Kryssa över sjön Boren

om bloggen

Här finns våra seglingsbeskrivningar, upplevelser ombord och fix på båtarna beskrivet. Bloggen är den levande delen av hemsidan seglingsäventyr.se och tänkt att fungerar som loggbok under våra äventyr. Ni som inte deltar ska kunna läsa och följa med och vi som deltar tar hjälp av bloggen för att minnas.
Jag som skriver heter Ayla och texterna skrivs ur mitt perspektiv.

till hemsidan

För att återvända till hemsidan, klicka här: www.seglingsaventyr.se 

 

Senaste inläggen

  • Påskpyssel april 21, 2025
  • Aprilväder april 14, 2025
  • Vårkänslor luktar diesel mars 8, 2025
  • Höstsammanfattning 2024 januari 5, 2025
  • Snälla vatten juli 16, 2024

Inlägg

  • april 2025 (2)
  • mars 2025 (1)
  • januari 2025 (1)
  • juli 2024 (5)
  • juni 2024 (8)
  • maj 2024 (1)
  • april 2024 (1)
  • juli 2023 (1)
  • juni 2023 (1)
  • april 2023 (1)
  • december 2022 (1)
  • november 2022 (1)
  • oktober 2022 (1)
  • september 2022 (3)
  • augusti 2022 (1)
  • juni 2022 (1)
  • maj 2022 (2)
  • mars 2022 (2)
  • september 2021 (3)
  • augusti 2021 (2)
  • juli 2021 (6)
  • juni 2021 (4)
  • maj 2021 (4)

Kategorier

  • äventyr (29)
  • fel (7)
  • fix (28)
  • segling (8)
  • sjösättning (1)
  • Uncategorized (14)
  • upptagning (2)
  • utbildning (3)
© 2025 bloggen | WordPress Theme by Superbthemes