Skip to content

bloggen

seglingsäventyr

Påskpyssel

april 21, 2025 by Ayla

– ”Mästaren behärskar kaos!” så sägs det i alla fall… Jag har slutat se kaoset och är mest nöjd att verktyg ligger kvar där jag lämnade dem.

I ett svagt ögonblick började jag undra om vi har rivit ut allt som ska rivas ut, det kändes i alla fall som om vi var på väg in i en uppbyggnadsfas när jag gav mig på motorluckans olika fästen. De havererade någon gång under vintern när vi lyfte på locket för sjuttiotolfte gången och det var svårt att kliva ner i båten på en vickande motorlucka.

Jag hade gjort nya och var väldigt nyfiken på att se om de skulle passa. Det var roligt att lyxa till det med bättre material än dem gamla i furu och de satt som ett smäck!

Det är kul att lägga lite extra tid på detaljer som att försänka för skruvskallarna så att det både blir stabilt och ser ordningsamt ut. Det är aldrig riktigt snyggt med synliga skruvskallar så jag tänker inte sträcka mig till att det blev fint, men en prydlig funktion blev det i alla fall. Och i och med det här så har jag påbörjat bytet av alla synliga eller väsentliga skruvar till nya torxskruvar, spårskruvar tål jag inte längre men de är överallt ombord.

Det blev nya pluggar för att fästa trappan också, med betydligt stabilare konstruktion den här gången. Tidigare har de inte haft någon förankring från undersidan, utan bara suttit limmade genom plywooden, så de har lossnat fler gånger.

Efter att ha byggt ihop något kändes det helt okej att fortsätta riva. Det var några fler genomföringar kvar att kapa bort och så här såg arbetsstationen utomhus ut. Det går åt ungefär en kapskiva till varje genomföring men de lossar snällt. Lite för snällt ibland, jag är väldigt glad att vi bestämt oss för att göra det här jobbet eftersom ventilen för vatten in på toaletten glappade i skrovet och den hade garanterat börjat läcka efter sjösättning.

Nu är alla genomföringar under vattenlinjen borta, förutom de för logg och djupmätare. De enheterna byts inte ut lika lätt eftersom de är kopplade till sina displayer så de får sitta kvar.

Men inne på toaletten var det inte bara ventilerna i botten som behövde ses över, även tanktömninglocket krävde uppmärksamhet.

För att komma åt det behöver vi lyfta upp tanken och för att kunna göra det måste vi så klart riva lite till, typ hela inredningen inne på toaletten.

Före
Efter

Tanklocket är helt fast i tanken, troligtvis kemisk metall eller liknande så jag kommer inte ta isär det utan får jobba med det utrymme jag får.

Jag ska skrapa rent så mycket jag kan mellan lagren av plast och så behöver det torka innan vi kan fylla med annat material och plasta om uppe på däck. Även om jag funderar på om det går att lägga någon typ av stor bricka under tanklocket med tätning mot däck istället för att plasta. Det kommer aldrig bli samma färg om jag plastar och målar om och det kanske är snyggare med en symmetrisk men helt avvikande ”lagning”.

Niclas kommer i alla fall åt lättare med eldragningar här bakom nu medans jag bestämmer mig för hur jag ska göra så jag behöver inte bestämma mig än.

För att öva på skrapandet och att få dit nytt material så kan det vara så att jag plockade ner ventilen i rufftaket också. Det var konstigt limmad mot tapeten och flera skruvar satt löst, plus att det gick att se fuktskadat balsaträ.

Det visade sig vara ordentligt blött och inte bara en gammal skada.

Värmefläkten fick stå och blåsa varmluft i några timmar efter att jag skrapat bort allt jag kunde. Längre än så kom jag inte den här vändan och all typ av torkning är nog bra, nu får det lufttorka. Det kommer inte in nytt vatten nu i alla fall eftersom pressen ligger på. Även om det här inte är projekt som är kritiska för att båten ska flyta så är det viktigt att få tätt även uppifrån innan vi tar bort täckställningen. Fixar vi inte det här så kan vi får större problem framöver.

Vi kan inte lägga hur mycket tid som helst uppe i båten, Aqvelina kan inte vara där över huvudtaget. Alla jobb vi gör ombord görs antingen en i taget eller när Aq är hos farmor/farfar eller mormor/morfar. Men vissa projekt kan vi göra inomhus och tillsammans med henne.

Att slipa propellerbladen med våtslippapper var precis ett sånt projekt. Jag försökte polera dem en vända tidigare efter att de legat i ättiksbad men jag tyckte inte att det blev någon skillnad alls. Efter att ha sett hur Björn lyckades prövade jag ett nytt polermedel men vid närmare observation var våra propellerblad i betydligt sämre skick. Det var både repiga och fulla med små porer.

Men våtlipapper 240, 400 och 1200, i den ordningen, gjorde dem betydligt bättre!

Vi har diskuterat huruvida porerna kommer från dåliga offeranoder eller om det är kavitation, ett nytt fenomen för mig. Det skulle kunna vara så att det är fel propeller för den här motorn eller att den körts på felaktigt sett och att det då har bildats små ångfyllda utrymmen i materialet på grund av snabba tryckförändringar. Men vi har nog landat i att det är på grund av dåliga offeranoder eftersom även cylindern som propellerbladen sitter på har den typen av skador. Och den borde inte drabbas av tryckförändringar på samma sätt som propellerbladen.

Det som är lättare att förstå är att någonting, någongång, har trasslat in sig i propellern och lämnat både repor och veck på propellerbladen. Det går att gissa sig till mycket av båtens historia om man bara tittar på detaljerna men helt säkert kommer vi aldrig veta.

Det sista påskpysslet vi hann under helgen var mer rivning. Om ni någon gång har försökt få ut en likstel anakonda ur ett krokigt avlopp så kan ni börja gissa vad vi har gjort.

Det var väldigt uppenbart i somras att avgasslangen läckte i det aktre stuvfacket, det är svart av sot och fylldes av vatten även om det är över 50cm från vattenytan. Så det är väldigt viktigt att vi byter slangen och för att kunna göra det måste vi lossa både den och ljuddämparen.

Skadorna syndes tydligt.

Att lossa slangen klarade jag själv men jag hade inte en chans att varken få loss den från genomföringarna eller ljuddämparen. Plus att den likstela anakondan inte var så samarbetsvillig när den skulle ut ut båten.

Niclas tog tillfället i akt och passade på att slänga ut ett antal skadade kablar när han hjälpte mig. Dessutom är han ganska nöjd med att ha mer plats här i aktern.

Även om det inte var så kul att titta noga på den kopplingspunkt som legat under avgasslangen, att det över huvudtaget leder vidare ström övergår mitt förstånd.

Nu börjar vi i alla fall planera för inköp av epoxi och nya genomföringar, det kanske är så att det vänder nu och att vi börjar fokusera på uppbyggnad. Jag vet inte om jag egentligen ser fram emot att spackla, slipa och måla hela skrovet, det kommer vara dyrt, tungt och jobbiga arbetsställningar. Men samtidigt vill jag inget hellre än att bygga in båten i ett tält och ställa dit en värmefläkt så att vi kan börja!

Post navigation

Previous Post:

Aprilväder

om bloggen

Här finns våra seglingsbeskrivningar, upplevelser ombord och fix på båtarna beskrivet. Bloggen är den levande delen av hemsidan seglingsäventyr.se och tänkt att fungerar som loggbok under våra äventyr. Ni som inte deltar ska kunna läsa och följa med och vi som deltar tar hjälp av bloggen för att minnas.
Jag som skriver heter Ayla och texterna skrivs ur mitt perspektiv.

till hemsidan

För att återvända till hemsidan, klicka här: www.seglingsaventyr.se 

 

Senaste inläggen

  • Påskpyssel april 21, 2025
  • Aprilväder april 14, 2025
  • Vårkänslor luktar diesel mars 8, 2025
  • Höstsammanfattning 2024 januari 5, 2025
  • Snälla vatten juli 16, 2024

Inlägg

  • april 2025 (2)
  • mars 2025 (1)
  • januari 2025 (1)
  • juli 2024 (5)
  • juni 2024 (8)
  • maj 2024 (1)
  • april 2024 (1)
  • juli 2023 (1)
  • juni 2023 (1)
  • april 2023 (1)
  • december 2022 (1)
  • november 2022 (1)
  • oktober 2022 (1)
  • september 2022 (3)
  • augusti 2022 (1)
  • juni 2022 (1)
  • maj 2022 (2)
  • mars 2022 (2)
  • september 2021 (3)
  • augusti 2021 (2)
  • juli 2021 (6)
  • juni 2021 (4)
  • maj 2021 (4)

Kategorier

  • äventyr (29)
  • fel (7)
  • fix (28)
  • segling (8)
  • sjösättning (1)
  • Uncategorized (14)
  • upptagning (2)
  • utbildning (3)
© 2025 bloggen | WordPress Theme by Superbthemes