Vårfix 2026
Det är nästan svårt att komma igång när det inte är så mycket att göra. Och i år var att-göra-listan så otroligt mycket kortare än förra året. Så även om våren kom tidigt och har varit fantastisk på många sätt så har vi inte fixat med båten nämnvärt.
Visst fick vi fart för några veckor sen och jag slipade av botten från resterna av alla havstulpaner som växte på den rena epoxibotten förra sommaren. Jag förstår verkligen varför man har olika färg på olika lager epoxi för nu var det oerhört lätt att se hur mycket jag slipade bort.

Tack lillebror för lånet av slipmaskin och dammsugare.

Det kändes direkt i armarna att jag hade gjort det förut och inte saknade det. Men efter ett tag fick jag till en riktigt bra teknik med längre och lugnare drag så att armmusklerna höll hela varvet runt. I år blev jag inte ens trött i ryggen och det kändes helt fantastiskt.

Vi diskuterade ett tag vad vi skulle välja för bottenfärg efter slipningen, ren epoxi var ju tydligen inte helt lyckat. Ett tag var vi inne på Internationals Hard Antifouling efter ett tips från en seglarkompis på jobbet som just då stod och målade sitt skrov. Men ett lager primer och tre lager färg i år lockade inte alls.

Sen började vi diskutera båtens framtid och landade i att det finns mest valmöjligheter om vi fortsätter att hålla botten epoxi ren. Slipa hade vi ju behövt göra oavsett och nu var det gjort på ca 2h effektivt jobb, totalt ca 4h allt som allt. Och att måla ett nytt lager epoxi skulle ju bara vara ett lager. Så för att både vara lata och smarta valde vi det alternativet trots allt.

Sen tog det väl en helg med inköp av färg, tillbehör och lite leveranstid på Niclas nya projekt men nu i helgen fick vi lite fart igen. En utflykt till Björnö i det strålande sommarvädret gjorde oss rejält avundsjuka på de som redan har båten sjösatt och sen fick vi faster att komma över och vara barnvakt. Aq har dessutom frågat flera gånger varför vår båt inte är i vattnet.

Jag klädde på mig full mundering för att måla epoxi igen och färgen räckte till och med till lilla roddbåtens botten som också behövde en uppfräschning. Vi får nog fortsätta med fler lager framöver men det kändes bra att nyttja all färg vi hade i år.


Medans jag höll mig utanför skrovet dök Niclas in på insidan. Först kastade han ut toaletten för översyn, den fick inte godkänt så det blir en ny som inte läcker genom sprucken plast.

Sen tog han tag i det han verkligen sett fram emot och som fick ännu mer fart efter en födelsedagspresent från Björn.
Litiumbatteri.
Det gamla förbrukningsbatteriet var trött redan förra sommaren och helt slut efter vintern, trots underhållsladdning. Både förbrukningsbatteri och startbatteri har hittills varit klassiska blybatterier. Men nu har Niclas passat på och köpt oss ett litiumbatteri som nytt förbrukningsbatteri samt DC/DC laddare när det var bra pris. Vi behövde verkligen ett nytt batteri, vi vill uppgradera oss och det är kul med nya saker.

Med bra batterier ombord kan vi använda energin i dem mer och inte behöva oroa oss för tillgången på ström på samma sätt. Vi kan också ha bättre koll på mängden ström och laddning eftersom vi numera övervakar allt via Victron appen.


Dubbelvikt i akterruffen är inte det roligaste för Niclas rygg hur man än vrider och vänder på det. Men till slut blev det bra och vi har kommit långt på de åren vi haft båten. Han känner sig nästan nöjd medans jag är sjukt nöjd. Som med det mesta vi gör på den här båten har vi lärt oss massor, även nu. Så även om det inte blir precis som Niclas vill är vi nöjda på totalen.
Två saker jag lärt mig är att Litiumbatterier är mycket lättare än blybatterier, och då menar jag MYCKET lättare. Det blev ingen diskussion med ett i varje hand. Och det andra är att det spelar tydligen inte någon roll om de står eller ligger ner, vilket både känns konstigt och läskigt. Men när Niclas liknade det vid mobilens batteri som är av samma sort så blev det mer logiskt. Det hade kunnat vara avgörande för att få plats i vår batterilåda men nu gick det ner på ”rätt” ledd utan större ingrepp.
Och trots att garderoben på babordssidan blir mer och mer belamrad med laddare och regulatorer av olika slag känns det bra att vi fått in allt som var tänkt och behövdes.

En annan jämförelse vi kan göra när det känns belamrat är att titta på hur det ser ut nu och hur det såg ut förut i garderoben. Så även om vi tycker att vi fyller den med saker nu så blir det i alla fall till det bättre.

Lite gjort men lite kvar. På den korta listan innan sjösättning står nu;
- sätta fast ratten och kontrollera roderfunktionen
- köp och installation av ny toalett
- köp och montering av reservdel till ugnen
- återmontering av värmaren inklusive lite nya rör för värmefördelningen
Det känns som om vi ligger väldigt bra till med ytterligare en långhelg kvar innan sjösättningen. Men kanske blir det en polermaskin också, bägge båtarna skulle må bra av det.

