Det är skillnad på tejp och tejp
Det här kan ha varit ett av de snurrigaste inläggen jag skrivit på länge, tidslinjen över det vi gjort har flutit ihop totalt och jag är helt dagvill. Tur att vi båda fotar och kan slå våra trötta huvuden ihop för att förstå vad vi har gjort.
Vi hade fyra punkter kvar på listan efter förra inlägget, de första två har vi gjort.
- sätta fast ratten och kontrollera roderfunktionen – klart!
- köp och installation av ny toalett – klart!
Niclas pusslade ihop delarna ur paketet trots högst bristfällig instruktion. Men sen var den ju inte exakt som den förra så att få tillbaka den så som jag ville ha den fick jag lösa. Lite våld och en väldigt bra böjbar förlängare till skruvdragarens bits gjorde att jag till och med kunde använda de gamla skruvhålen.


Sen återstod två punkter som vi inte ens snuddat vid.
- köp och montering av reservdel till ugnen – inte klart
- återmontering av värmaren inklusive lite nya rör för värmefördelningen – inte klart
Istället stod vi länge och velade på utsidan av skrovet innan vi till sist gav oss i kast med ett oplanerat och ganska stort projekt som absolut behövde slutföras innan sjösättning den 18 maj om vi väl påbörjade det. Arbetet gick inte att pausa eller avsluta efter sjösättning, så det var allt eller inget som gällde. Men med en deadline kan vi två förflytta berg.
Allt hade börjat några dagar tidigare med att det det inte fanns något att titta på på tv som vi inte redan hade sett. Så först vände vi upp och ner på tvättmaskinen som bråkade med oss och efter att vi fått ordning på den så insåg vi hur mycket vi saknat gemensamma projekt under vintern. Så nästa kväll plockade Niclas fram ett gäng klipp från Skippo om att polera fribord. Det roade oss hela kvällen och på lördagen åkte jag och köpte polermaskin samt hämtade min brors slipmaskin igen för att kunna våtslipa vid behov.
Tanken från början var att vi skulle polera friborden men i och med det skick de röda linjerna var i hade det varit lönlöst att ens försöka få resultat. Vi har ju slipat av och målat om en hel båt tidigare (Jokern) så det låg inte allt för långt bort att föreslå att vi skulle slipa bort den slitna färgen och måla ny istället. Sagt och gjort, jag började slipa bort gammal färg.


Det kanske låter som impulsbeslut men det är impulsbeslut som vi fattar tillsammans, helt medvetna vad det kommer att kräva av oss bägge. Det är nämligen lika mycket jobb att slipa som att vara med Aq motsvarande tid och där emellan måste vi ge varandra tid att sova igen dåliga nätter och hinna äta regelbundet. Men vi växlar av otroligt bra och lyckas prioritera Aq, mat och sömn för att sen hinna med projekten också.

Första metrarna med slipmaskinen igen var tuffa, P40 papper och lägre fart tog ganska hårt på psyket även om kroppen höll förvånansvärt bra. Men sen kom tekniken smygande och 1,5 timme senare var halva undre linjen slipad grovt. Paus och 1 timme till så var hela varvet runt grovslipat. Då inser Niclas att rutorna i aktern sitter löst. Det här var något vi verkligen inte kunde ducka för, det vara bara plocka ner, göra rent både båt och rutor för att sen kunna sätta tillbaka dem med ny tätning.



På söndagen åkte Aq som vanligt ens stund till mormor för att leka med kusinerna som bor granne med henne. Niclas köpte färg, bättre skyddsglasögon och tätmassa på vägen hem medans jag hann finslipa hela undre varvet med P180. Sen var vi på väg att dra i handbromsen. Helgen var nästan slut, vardagskvällarna med sämre väder började hopa sig och vi såg sjösättningen komma springande med farlig fart. Det var svårt att förstå hur vi skulle hinna klart, framförallt med tanke på att det lovades regn nästan hela veckan.
Så jag tejpade och målade undre linjen och vi tänkte känna oss nöjda med att alla fall ha hunnit klart med en linje i år. Det skulle inte vara värt att slita sönder någon av oss för en fin yta till.

På de instruktionsvideos vi sett om polering hade de gjort en ganska stor grej av att inte köpa för billig tejp men jag hade tänkt att det kunde ju lika gärna vara ett försäljningsknep från deras sida och köpte Biltema tejp, så dålig kunde den väl inte vara? Men den tejpen höll verkligen inte mitt mått, linjerna blev inte så knivskarpa som jag hade önskat. Men jisses vilken skillnad det blev att i alla fall att ha fått på ny färg.

Efter att ha fått det så bra, efter att ha slipat rent runt rutorna, satt tillbaka dem och med hela eftermiddagen kvar på söndagen var det omöjligt att inte fortsätta. Så vi skruvade ner beslagen från gamla peken och hela kvällen fortsatta jag i min vita overall, gasmask, hörselkåpor, skyddsglasögon och handskar medans Niclas och Aq fixade kvällsrutinerna inne. Till slut gick jag in innan jag blev så trött att jag vinglade av stegen. Men då var halva övre randen grovslipad.



Måndagen grovslipade jag andra halvan av båten efter middagen. Tisdagen såg inte lovande ut vädermässigt men det lätta regn som föll under dagen hann torka upp på skrovet lagom tills vi kom hem. Jag bytte bootcamp träning mot ett halvt varv med finslipning, det kändes likvärdigt. Ett halvt varv var så långt jag hann innan regnet kom tillbaka. Första två tredjedelarna gick nästan lite för fort men sen sänktes tempot rejält utan att jag förstod varför. Men jag kämpade mig igenom det och insåg inte för ens jag var klar att regnet var som ett dis runt mig.
Notera den att man kan ana den gamla vita ”Scanmar randen” som hade målats över. Vi har för avsikt att återföra den men det blir med dekortejp och måste tyvärr bli efter sjösättning eftersom den inte går att köpa i butik utan måste beställas.

Så nu när långhelgen kom med fint väder vart det bara kasta sig ut och slipa sista halvan på torsdagen. Niclas och Aq for iväg vid 07 och köpte vad vi hoppades skulle vara bättre tejp. Det visade sig vara samma pris men annat märke och butik. När de kom tillbaka stod jag och tvättade av det sista med aceton och kunde börja tejpa på en gång.
Innan lunch hade vi fått på det första lagret färg. Lite dumdristigt, men av ren lathet, lät jag tejpen sitta kvar och hoppades att det skulle bli en bra linje trots att det skulle ha hunnit torka en vända på tejpen först. Egentligen ska man ju ta bort tejpen innan färgen torkar men jag orkade verkligen inte flytta stegen ytterligare två varv för att ta ner och sen sätta ny tejp.
Torsdag eftermiddag blev konstigt lugn utan mer båtfix i väntan på att färgen skulle torka.
Fredag eftermiddag varnades det för regn men efter en riktigt dålig natts sömn blev det inte alls lika tidigt jobb. Men vädergudarna var på vår sida och det blev uppehåll hela dagen. Jag hann måla sista lagret och Niclas drog den undre tejpen innan lunch. Jag hade gjort en testdragning innan jag målade det andra lagret och fått en snygg linje så jag vågade måla ett lager till och sen dra den innan det torkade.


Och det är verkligen skillnad på tejp och tejp, det var inte något de bara sa i programmen. Linjerna blev som natt och dag och Niclas svor över den oranga tejpen som fått sitta kvar precis i reglingskanten när han tog bort den senare på kvällen, den bara sprack och bråkade.
Så köp bra tejp! Den är inte ens dyrare men gör världens skillnad på resultatet. Vi körde den ljusblå av rispapper från Byggmax.

Nu står vi alltså här, klara med projektet med marginal till och med. Har ju även hunnit blogga om det, som Niclas sa.

Så nu lagar jag sprayhood Niclas vill tömma källaren och fylla ruffen med allt vi ska ha ombord. Men det ska vi väl hinna på två dagar även om det regnar tänker jag.
Och måste bara påminna igen om vilken skillnad det blev! Det känns som om vi fått en ny båt.

Före (ovan) och efter (nedan). Bortse från de ”vita” friborden! De blå prickarna är stänk av bottenfärg sen innan vi köpte henne…


