Skip to content

bloggen

seglingsäventyr

Försommar med försmak

maj 24, 2026 by Ayla

Min mamma trodde att vi skulle äta middag ombord redan efter sjösättningen men fullt så snabba orkade vi inte vara med att ”flytta ombord”. Men när sommarvärmen kom lagom till helgen så kände vi att det var dags att dra oss mot båten.

Lördag morgon lagade jag klart bomkapellet hjälpligt, sista versen har någon sjungit för länge sen på det där men det håller typ ihop fortfarande. Sen packade vi lunch, mellis och lite småsaker som skulle med ombord. Aq packade badkläder, handduk och dockan Lillebror med egen flytväst dagen till ära, den hann jag slänga ihop efter att bomkapellet blev klart.

Nya bryggplatsen känns fortfarande väldigt bra även om det verkar vara hejkombacon på parkeringsytan, folk parkerar ologiskt och under dagen blev vi typ inparkerade.

Klockan hade hunnit bli närmare lunch innan vi klev ombord så jag började med att laga mat men insåg att vi hade lämnat iväg gallret ovanpå spisen för lagning. Men det fanns en grilltång ombord som fick agera kastrullställ bredvid gasollågan. Problem är till för att lösas!

Niclas roade sig med att trassla ut och sätta upp mantåget medans lunchen blev klar. Senare på eftermiddagen plockade jag ner halva igen. Han avslutade nämligen jobbet med att säga att vi borde ha riktat upp några av stolparna och att det saknades fästskruvar på flera ställen. Så kan vi ju inte ha det.

Efter maten utforskade jag och Aq möjligheten att bada inne vid bryggfästena. En bit bort var det några större barn som badade friskt men där var det för brant och djupt i vattnet för att passa oss. Precis vid vår brygga gick det däremot att gå ut i ankeldjupt vatten en bit på berget, det var mer lagom. Det var däremot iskallt så det blev inget vidare bad. Aq roade sig med att hälla vatten på mina ben till vi bägge tjöt, hon av skratt och jag av kyla.

Niclas dök ner över motorn för att mäta en slang vi ska byta ut och troligtvis kan vi få en ny på plats redan i morgon. När det var klart och vi var tillbaka ombord firade vi med ”båtchoklad”, dvs glutenfri kexchoklad. Det hör till ombord, allt började över Vättern på väg hem med Andy Pandy. Det kan ha varit det första godiset Aq någonsin åt och numera måste det finnas ombord.

Efter lite jox med att försöka men inte lyckas byta schackel som vi ville satte vi i alla fall ett till schackel på fockfallet och fick upp en motsträvig fock. Sen blev jag sur på lattorna i storseglet, jag kände mig både klen och okunnig där ett tag. Jag har aldrig satt seglen ombord på Andy och det börjar bli några år sen jag gjorde det över huvudtaget. Jag vet hur man gör men så klart är allt lite olika på olika båtar och det var inte självklart hur fästena för lattorna fungerade. Så jag gjorde alldeles för mycket jobb innan jag förstod.

En del av frustrationen var att jag inte vill bli den som int ekan något ombord utan väljer att laga mat, hand om barn och bara styr litegrann. Det är lätt för mig att hamna där om jag inte aktivt kliver ur den rollen men då skaver den lite till att börja med. Till slut löste jag det med lattorna i alla fall och Niclas fick sig en släng av frustrationen. Lazyjacks kom på plats och bomkapellet höll för att sättas upp, förhoppningsvis skyddar det mot något och håller en stund.

Sen hade Aq spelat färdigt sina spel, lekt klart i sin förpik och ätit upp både choklad och mellis så då tyckte hon att det var dags att åka hem. Vi packade ihop och utanför bommen föll ögonen ihop och hon somnade i bilen.

Söndagen kom med mer sol men också en extremt tidig morgon. Någon vaknade och kvittrade som en lärka redan 05:13 och det var ingen av oss vuxna kan jag ju lugnt säga. Så vi som inte var så pigga sov ikapp ganska länge innan vi kom iväg med solstrålen till mormor och kusinerna.

Jag passade på att bocka till två av stöttorna i mantåget med min pappas skruvstäd. Sen åkte jag och Niclas via Biltema till båten och gjorde så lite som möjligt ombord. Men vi började med en promenad på en av de långa bryggorna för att titta på fina båtar.

Att göra lite innebar att byta en slang på motorn, mäta remmen till vattenpumpen och generatorn, trassla ut och sätta upp mantåget på ena sidan med nya rep i akteränden och trä repet för rullen i blocken igen och konstatera att kardborrbanden på bomkapellet inte satt fast.

Vi ska se till att ha en extra rem ombord, det känns som en billig försäkring.

Det här trodde jag verkligen inte att jag skulle lyckas reda ut. Jag försökte först uppe på däck men insåg väldigt snart att antingen skulle jag eller trasslet ramla över bord. Dessutom kändes det som att jag skulle repa sönder hela däcket om jag fortsatte där så jag flyttade över allt till bryggan. Där kunde jag mycket enklare dra och trassla ut allting och få det att ligga still.

Någon gång när det inte gassar full lika hett ska jag fästa underkanten också. Vi har förresten fått hem tejpen till linjerna också men för att få dem på plats behöver vi ligga still långsides något att gå på.

Sen åt vi lunch, precis samma sak som i går, men varför ändra ett vinnande koncept. Efter det låg vi still i sittbrunnen en lång, lång stund medans båten sakta vaggades av vågorna.

Vi lyckades till slut riktigt bra med att inte göra något alls i den stekande värmen, om inte småprat om kvällsseglingar och mer tid ombord räknas som att göra något.

Blir det inget mer sommarväder i år har vi alla fall njutit för fullt av bryggsegling idag och fått ordentlig försmak på sommaren!

Post navigation

Previous Post:

Sjösättning 2026

om bloggen

Här finns våra seglingsbeskrivningar, upplevelser ombord och fix på båtarna beskrivet. Bloggen är den levande delen av hemsidan seglingsäventyr.se och tänkt att fungerar som loggbok under våra äventyr. Ni som inte deltar ska kunna läsa och följa med och vi som deltar tar hjälp av bloggen för att minnas.
Jag som skriver heter Ayla och texterna skrivs ur mitt perspektiv.

till hemsidan

För att återvända till hemsidan, klicka här: www.seglingsaventyr.se 

 

Senaste inläggen

  • Försommar med försmak maj 24, 2026
  • Sjösättning 2026 maj 18, 2026
  • Det är skillnad på tejp och tejp maj 15, 2026
  • Vårfix 2026 maj 3, 2026
  • Vinterfunderingar 2025-2026 mars 24, 2026

Inlägg

  • maj 2026 (4)
  • mars 2026 (6)
  • oktober 2025 (1)
  • april 2025 (2)
  • mars 2025 (1)
  • januari 2025 (1)
  • juli 2024 (5)
  • juni 2024 (8)
  • maj 2024 (1)
  • april 2024 (1)
  • juli 2023 (1)
  • juni 2023 (1)
  • april 2023 (1)
  • december 2022 (1)
  • november 2022 (1)
  • oktober 2022 (1)
  • september 2022 (3)
  • augusti 2022 (1)
  • juni 2022 (1)
  • maj 2022 (2)
  • mars 2022 (2)
  • september 2021 (3)
  • augusti 2021 (2)
  • juli 2021 (6)
  • juni 2021 (4)
  • maj 2021 (4)

Kategorier

  • äventyr (36)
  • bryggsegling (1)
  • fel (11)
  • fix (36)
  • segling (11)
  • sjösättning (4)
  • Uncategorized (16)
  • upptagning (3)
  • utbildning (3)
© 2026 bloggen | WordPress Theme by Superbthemes