svårt att hålla sig
Äntligen blev det helg och dessutom fint väder. Nu var det riktigt svårt att hålla sig från att börja pilla på båten. Eftersom ingenting hindrade oss var det bara köra på. Jag är återigen väldigt glad för min lillebror och grävmaskinen vi har på tomten som han kör i tid och otid. Idag fick den hjälpa oss att lyfta ner masten från rufftaket till tre bockar på marken. Även bommen kommer få ligga där i vinter och över alltihop ska vi lägga presenning.
Masten hade kunnat ligga kvar uppe på båten, det är ganska vanligt. En del använder till och med masten som en del av ställningen som håller upp pressen som man täcker båten med. Men eftersom vi kommer vara så mycket ombord och dessutom har en helt annan täckställning så var det skönt att få bort masten.
Jag hade egentligen mest lust att hämta slipmaskinen och börja laga mantågsstöttorna eller fören på en gång. Men vi började i en bättre ände, nämligen att tömma båten på segel, madrasser och övrigt löst som mår bättre inomhus i värmen eller mest kommer vara i vägen ombord. Niclas rullade ner släpet från andra änden av tomten och ställde det parallellt med båten, sen kastade jag saker rakt ner från sittbrunnen. Och ingen lastsäkring här inte!
Medans Niclas hämtade släpet kunde jag inte hålla mig från att börja skruva loss pulpit. Alla skruvar lossades några varv bara för att känna på de. Två var väldigt runddragna så det fanns en risk att det skulle bli jobbigt att få loss de.
Efter att släpet var lastat kröp Niclas in i förpiken för att försöka fånga de muttrar som vi trodde att satt i andra änden på skruvarna. Men hur han än letade kunde han inte se några så jag fortsatte skruva och fick upp riktigt långa skruvar utan mutter. Så det var bara att fortsätta skruva för min del medans Niclas kunde roa sig med ett projekt som han försökte få mig att hjälpa till med i somras men där jag vägrade.
Jag lyckades få loss alla skruvar till slut. Den mest runddragna testade jag ett knep jag sett på en video via Facebook, nämligen att lägga men bit eltejp över krysset och sen sätta ner skruvmejseln för att på så vis ge mer grepp. Men det fungerade inte! Min lösning blev att sätta en tång runt skruvens huvud och dra runt den lite i taget. När vi sätter tillbaka pulpit kommer vi inte återanvända skruvarna, istället vill jag ha skruvar med sexkantskalle så att man kan sätta en hylsa över och aldrig riskera att runddra något mer.
För att inte behöva förstöra eldragningen till lanternorna eller få in vatten i de lät vi pultpit stå kvar på fördäck precis som den hade stått framme i fören. Det är inte på fördäck vi ska jobba utan det är längst fram i fören och där hade pulpit varit i vägen om den varit kvar.
Det går att se en spricka och att det är en större glipa mellan fribordet och relingskanten längst fram i fören, det är det vi ska laga och täta.
Niclas projekt var som sagt något jag vägrade göra i somras men som jag gärna hade hjälpt till med nu om det hade behövts. Men eftersom vi står på land så behövdes ingen hjälp.
Han har lyckats få ett instrument som tidigare inte fungerade att göra det den ska genom att sätta dit ett lite rött paddelhjul. Glad som ett barn på julafton skuttade han runt i båten när han fick loggen att funka, den som visar hur fort vi rör oss genom vattnet. Inte nog med att det finns ett hjul som snurrar nu, även displayen i sittbrunnen visade siffror. Om det är rätt siffror får vi ta reda på i sommar i vattnet, men på skoj kan man nu säga att vi ”gör fart över land”.
Anledningen till att jag vägrade hjälpa till i somras var att det hade inneburit att jag skulle dyka in under båten och sätta handen för det hål som blir när man rycker upp fästet för skovelhjulet ur skrovet. När det nya hjulet är på plats sätter man i fästet i hålet igen. Det tar bara några sekunder men det blir ett hål i båten där det kommer forsa in vatten om man inte sätter för något på utsidan. För min del hade inneburit att jag skulle befinna mig under båten, i vattnet med en hand för hålet. Jag är definitivt inte okej med det arbetsmomentet, jag vill kunna vara det, men i somras fick det räcka med flera dopp från badstegen som KBT.
Eftersom Niclas löste sitt fix själv hann jag inte bara skruva loss pulpit utan även titta till de trasiga mantågsfästena efter att jag pillat bort förra ägarens silvertejpade lösning. Det är verkligen inte vackert och jag tror att det blir en hel del att rensa bort för att sen bygga upp igen. Det lär bli några youtube videos med hur man plastar innan jag ger mig på det. Kanske ska börja med den dåligt lagade/plastade durken inne i salongen, jag kan ju öva på den först. Den är ju en plan horisontel yta och bet borde vara lättare än det här
På ena sidan har färgen börjat släppa så mycket att man kan se vilka färger båten haft tidigare, det verkar som att hon både varit vit, sen röd och sen vit igen. Vattenlinjen har även varit ljusblå och bak på akterspegeln finns också ljusblått. Det ska bli väldigt spännande att se vad som kommer fram när vi börjar slipa!
Appropå färger på skrovet satt jag i går kväll och ritade en stund. Jag tog en av profilbilderna på båten och la in den i min favorit app på iPaden. Sen var det bara rita i olika lager för att få fram alla konturer och linjer. Efter det kunde vi leka med att färglägga skrov, snobbrand, vattenlinje och fribord för att få en känsla för vad vi gillar.
Tanken är ju att vi ska måla om friborden och vi har haft lite olika idéer. Ett tag verkade vi inte kunna enas men med olika färger på pränt var det bara acceptera att det första alternativet vi var överens om i somras troligtvis blir det vi väljer. Vad det blir får ni veta när vi bestämt oss.
Niclas har också lyckats prata med en bekant som han lärde känna som scout, Micke, som också är seglare och som bland annat byggt sin egen 40 fots segelbåt. Från honom har vi fått tips om en bra färg till friborden när vi väl kommer så långt. Det är väldigt skönt med handfasta tips som folk vi känner har prövat och sen rekommenderar.
Under eftermiddagen och kvällen har vi hunnit fika med familjen och bekanta på besök från USA plus att vi har lastat upp alla madrasser på övervåningen, storsegel och genua har fått ligga och torka i vardagsrummet några timmar och sen vek vi de. Jag är lika imponerad varje gång att vi får plats på golvet och att genuan är så mycket större än storseglet.
I morgon finns en till heldag att fixa på om vi vill, får se vad vi gör då!