fint väder och fläcktyfus
Niclas skickade ett sms till mig i fredags innan någon av oss hade slutat jobba…
Vädret höll sig verkligen som prognosen lovade och jag slipade båt, som jag hade lovat!
Men helgen började redan fredag kväll med en fantastisk middag på Bullandö Marina för att fira Niclas pappa som hade fyllt jämt under veckan. Vi hann även njuta av lite fina båtar innan middagen, passar ju på när vi väl är där ute. Till exempel låg det en väldigt trevlig 52 fot Hallberg Rassy längs med yttersta bryggan som vi tittade lite extra på med drömmande blickar. Även om vi tror att vi skulle vilja ha en 45fotare kan man ju alltid drömma om större när möjligheten ges.
Lördag morgon var det inte svårt att gå upp till strålande sol. Först roade jag mig med att gå på ett möte med några grannar som simskolan på området. När jag kom hem låg rodret på marken.
Niclas hade inte legat på latsidan utan demonterat och rett ut problemet med rodret som vi kände av i somras på väg till Gotland. Hade vi vetat det vi vet nu hade vi inte behövt vända men det är bra att vi upptäckte det och att vi gör något åt det.
Jag lagade en snabb lunch som vi åt medans Niclas gick igenom vad han hade gjort och alla delar i rodret som han plockat loss. Sen tog jag slipmaskinen i ena handen och hörselkåpor i andra för att påbörja min del av arbetet. Jag är åter igen väldigt tacksam för att min bror plockar fram verktyg efter verktyg både från sig själv och från våra föräldrars tomt, vart just helgens slipmaskin kom ifrån vet jag inte men den var toppen!
För att lära känna maskinen och se vad den gick för kom jag och Niclas överens om att jag började på akterspegeln, det är en ganska liten yta som också är lätt att komma åt. Skulle något bli helt galet är det inte så stor yta att fixa som helhet.
Först såg det ut så här och det är anledningen till att vi kommer slipa av hela friborden och akterspegeln. Båten är prickig eftersom tidigare lager med färg har bildat bubblor under det som nu är yttersta lagret. Sen har bubblorna spuckit så att underliggande lager syns. Ibland är bubblorna fortfarande hela men petar man på de så spricker de lätt.
Först hade jag ett ganska fint slippapper på maskinen, 120, men efter en stund åkte vi och köpte 80 plus munskydd. Vi stannade också hos Niclas föräldrar och lånade en grovdagmsugare för att kunna koppla till slipmaskinen.
Det dammade vill jag lova!
Jag fortsatte inte på akterspegeln med det grövre pappret utan gav mig på babord fribord istället, akterspegeln kommer vi att klättra upp och ner över hela tiden så den kommer jag istället ta sist. Det gick ganska bra tycker jag men det blev en del mjölksyra i armarna.
Men vad hade hänt med rodret då?
I underkant på hjärtstocken sitter en hylsa som styr roderaxeln, den är lös. Precis samma sak är det i överkant på hjärtstocken, där finns en likadan hylsa som också är lös och glappar. Inte så konstigt att det kändes som att rodret glappade när jag styrde.
För att hitta det här felet fick Niclas börja med att ta han loss rorkulten och det som täcker hjärtstocken…
…sen lossade han på det som faktiskt håller i rodret i båten (väldigt oklart vad det faktiskt kallas, vet du det får du gärna utveckla vårt ordförråd)
På bilden här nedanför är rodret redan loss men det syns bättre vilken del vi menar.
Plötsligt syntes det väldigt tydligt precis hur lös hylsa var, den satt ju inte fast alls!
Glappet i överkant kunde vi se och förstå i somras men det förklarade inte allt. Nu förstår vi mer och det fanns inget stort fel eller någon egentlig risk. Rodret sitter ordentligt men däremot kommer allt bli helt rätt när vi är klara. Vi ska också passa på att skrapa rent, polera upp, byta ut tex skruvar och muttrar som behöver det samt bottenmåla ordentligt innan vi sätter tillbaka allt.
Det är inte bara rodret som har plockats bort. Medans jag slipade, slipade och slipade lite till roade sig Niclas med diverse. I sittbrunnen har vi nu ett instrument mindre.
Han lyckades ju få loggen att funka förra helgen, plötsligt hade vi två av tre fungerande instrument. I somras fungerade bara ett. Det sista och tredje är troligtvis en gammal logg som inte varit inkopplad någonstans. När den lossades visade det sig att någon har målat om sittbrunnen en vända och inte skruvat loss instrumenten innan det målades. Inte nog med det, de misslyckades också med att tejpa runt instrumentet, det var sprayfärg på insidan.
Lördagens jobb pausades lagom till middag men återupptogs söndag morgon. Redan strax efter tio var vi igång igen och det är tidigt för att vara oss.
Eftersom det var soligt och fint passade jag på att hålla mig på solsidan så länge jag orkade och såg något, det visade sig bli hela dagen. Skuggsidan (babordssidan där jag började i går) kan jag lika gärna göra klart en mulen dag.
Istället för en 3mm stor bubbla finns det nu en minst 5cm stor fläck där det förut var en bubbla. Minst tre lager slipade jag mig igenom för att få bort bubblorna och sprickorna i ytterkanten av dem. Vi roade oss med att gissa antalet läger färg som vi tror att hon har haft och vilken egenskap varje lager har haft. Har det varit en primer, grundfärg eller topplager?
Ytterst är hon vit, under det finns en beige nyans, sen en mörkgrön, efter det är både fribord och köl röd, under det finns en ljusgrå/blå. Längre än så har jag inte slipat, det har inte funnits någon anledning, det blir mycket att spackla ändå. Men det kan hända att vi får se ytterligare lager framme i fören där hon är mer skadad och jag eventuellt behöver slipa djupare.
Traditionellt har de tidigare varianterna av Albin Ballad varit blå, ungefär i den vevan som Joker blev uppköpt och omgjord till Ballad. Men jag tycker inte att vi får fram någon nyans som påminner om den blå färgen, det lutar snarare åt att hon varit röd eller mörkgrön. Oavsett är det mellan den röda och gröna färgen som det bildats bubblor. Om det hände direkt när den gröna nyansen målades eller efter att de ljusa lagren av färg målades vet vi inte men nu ska alla bubblor bort!
Efter att jag slipat en stund spolade jag bort lite slipdamm med vattenslangen och då syntes de olika färgerna ännu tydligare. Dessutom såg hon extra fläckig och mörbultad ut.
Jag har fortfarande 2/3 av babordssidan kvar plus akterspegeln kvar att slipa. Sen ska allt som inte är vitt spacklas, slipas, kanske spacklas och slipas igen och sen målas innan vi sjösätter henne igen. Det finns lite att göra med andra ord.
Det som varken syns på bild eller ens i verkligheten (om man inte vet var man ska titta) är den ordning som Niclas håller på att få på elsystemet i ruffen. Han verkar på ett sätt lite besviken över att det inte syns. Men alla de timmar jag stod och slipade har han utöver roder och instrument gått igenom värmaren igen, rensat elkablar i stuvfacken, kopplat om lite el och tagit tempen på batterierna.
Men slipandet och elen fick ta paus när det började bli kväll, täckställningen skulle också upp.
Jag är väldigt stolt över oss! Vi fick upp ställningen utan missöden eller motgångar och vi höll sams trots att det var det sista vi gjorde på helgen. Men att vi är sams är inget ovanligt, oavsett omständigheterna har vi varit sams sen vi träffades och det tänker jag var stolt över.
Innan torsdag ska pressarna på för då ska det regna enligt prognosen och det är lika bra att de kommer upp. Ställningen står med flit lite närmare styrbordssidan så att jag förhoppningsvis kan stå under pressen och slipa babordssidan där vi gjort lite mer plats genom att inte ställa ställningen centrerat.
Jag trodde ställningen skulle vara alldeles för stor men den är precis lagom med undantag för att den är 1,5m för kort, men det löser vi med presenningen eller eventuellt en planka.
Fortsättning följer!