Helg 2 på Vässarö
6-8 maj var det samma rutin som helgen innan. Fredag eftermiddag spenderades i bilen på väg till Vässarö. Den här gången blev det ett middagsstopp i Norrtälje. Vi hade satt siktet på Taco Bar som visade sig ligga vid stora torget. Först följde vi gps’en som ledde oss precis förbi restaurangen på små kullerstensgator, ett tag funderade vi på om man verkligen fick köra där men det verkade så. Vi fick parkera på andra sidan av Norrtäljeån och så strosade vi tillbaka in i den gamla stadskärnan där vi precis tråcklat oss fram med bilen.
Solen sken och inne bland husen var det lä och skönt även om luften i övrigt inte var så varm. Det blev första uteserveringen för i år men ingen bild som förevigade det.
I lugn och ro fortsatte vi sen upp mot Norra Singö och Ellan (i Strömsviken), vi hade som vanligt gott om tid på oss eftersom det aldrig går att planera trafiken och vi verkligen inte vill missa den enda båten som går över till Vässarö.
Den här gången bodde vi inte i samma stugor som förra helgen, istället fick vi veta redan på båten att vi skulle bo i Bleket, Orkanen, Lugnet, Brisen, Kulingen eller Stormen. Alla stugorna var uppdelade i två rum med en våningssäng och varsin entre. Vi packade in oss i Brisen innan vi gick upp till kvällsfikat.
Nytt för den här helgen var också att vi skulle vara all tid i Cirkus, samlingslokalen precis bredvid matsalen. Allt blev mycket närmare, varmare och med bekvämare stolar och bord. Men jag och magen (eller kanske snarare ryggen) trivdes mycket bättre på de hårda träbänkarna utan ryggstöd i båthuset. Det slutade med att jag satt på bakvända stolar mestadels av tiden och ibland även la mig i framstupa sidoläge på golvet på en filt för att orka med de långa och stillasittande passen.
Den här helgen blev det också en del ny teori, radar till exempel var nytt för mig och relativt nytt för Niclas. Men sen kom det också ett långt pass sjukvård där vi bägge kände oss väldigt hemvana efter gymnasietiden med räddningstjänst och akutsjukvård. Det var en kille som både jobbade som ambulanssjuksköterska och på SSRS som höll i genomgången. Vi fick uppdaterad information om akut omhändertagande och kontrollrutiner när man möter en skadad. De övriga kursdeltagarna fick också lite extra information om hur man ska hantera eller beakta skador på gravida, instruktören verkade tycka att det passade att väva in det när jag var med.
Höjdpunkten för mig den här helgen var lördagskvällen. Förra helgen, som var Valborgsmässoafton, testade vi nödbloss när det blivit mörkt.
Den här gången väntade vi in mörkret för att vi inte skulle se något och istället för att hålla oss på land gav vi oss ut på vattnet.
Efter middagen hade vi delats in i grupper om fyra där vi tillsammans fick planera en rutt vi skulle köra i mörkret med endast sjökort och radar som stöd. Det blev många olika kompasskurser, VRM och EBL för att veta när vi skulle gira och hur långt vi skulle gå i varje riktning.
Sjöställ, underställ och fleecetröja åkte på, vi skulle vara flera grupper ombord på varje båt och alla skulle inte få plats i hytten samtidigt så vi fick räkna med att stå utomhus minst halva tiden ombord. Tur att sjöställ är designade som de är, det gjorde att magen faktiskt fick plats i mina vanliga seglarbyxor. Men jackan gick inte att stänga helt…
Jag och Niclas var i samma grupp plus två andra och vi hamnade ombord på Grisslan. Det här var första gången någonsin som jag skulle få sätta mig bakom ratten på en liknande båt. Lite läskigt och nervöst men med en knuff från Niclas blev jag först att styra. Sen roterade vi uppgifterna att läsa sjökort, ange kurs och knappa in all information på radarn så jag styrde ungefär 1/4 av gruppens tid.
Niclas var betydligt mer chill men så har han också betydligt mer vana och kunskap sen innan. Känns skönt att både ha honom och de andra med och jag är inte den som backar bara för att jag inte kan. Det går ju uppenbarligen att lära sig att både köra båt och navigera med radar så det är ju bara köra på men ta det lugnt.
Tydligen var de andra ganska nöjda med att ha mig i gruppen även om jag inte var van att styra för jag kunde skriva all information med läslig handstil.
Och som ni ser var det inte jätte mörkt när vi körde så vi var inte helt utelämnade till att förstå oss på radarn. Med alla kurser och girar inritade på sjökortet hade vi en bra back-up där men till 95% körde vi bara på det vi knappade in i radarn ändå.
Lagom till att den andra gruppen ombord hade navigerat och styrt oss tillbaka till Vässarö kom det riktiga mörkret. Maffigt och mysigt att vara ute till sjöss i solnedgång och mörker!
Söndagen innehöll bland annat ett VHF prov för min del (Niclas har redan den kompetensen). Först blev jag mest irriterad på att jag och simulatorn, som var en del utav provet, inte alls förstod varandra när jag övade. Till slut fick jag alla rätt och kunde gå vidare till den teoretiska delen. Svaret fick jag först på måndag kväll när vi var hemma igen men jag klarade det!
Jag måste ha ett godkänt SRC-prov för att få skriva provet för Fartygsbefäl VIII.
Nu väntar några veckors hemstudier innan vi ska tillbaka den 9-11 juni för det sista kursinnehållet med bland annat brandövning och provskrivning. Fram tills dess ska vi också hinna flytta in i huset, gifta oss och jag ska avsluta allt på jobbet (dvs sätta betyg och lämna över salen till mina blivande vikarier) och så ska vi hinna ha skolavslutning för alla utom Niclas.
När den här kursen är klar ska jag verkligen bara lägga mig i soffan och ta det lugnt i väntan på att den lilla i magen behagar komma ut!