work in progress
När det är full fart på dottern som lärt sig gå så går arbetet ännu lite långsammare på båten. Hon är dessutom väldigt mammig just nu vilket bromsar in arbetet ytterligare. Som tur är finns det hjälpande omständigheter. Pappa och bröder är bra stand in för mamma, framförallt om det finns kusiner och en sandlåda eller nya leksaker hos mormor och morfar. Då kan mamma få en timme eller två vid båten.
Jag och Niclas försöker turas om med att jobba på båten, ibland lyckas vi få med Harry som går på promenad med henne och då kan vi jobba samtidigt i 45min till 1 timme. Annars blir det kortare stunder var för sig.
Niclas har blivit helt klar med att slipa av kölen, bottenfärgen i övrigt är till 98% borttagen och jag har börjat ta tag i att laga de skador som fanns i fören och midskepps på relingskanterna.
Jag har ju aldrig plastat förut men jag är väldigt nöjd med det jag gjort och tittar man inte för nära ser det helt okej ut. Jag konfererade ju med både Björn och min bror för att komma fram till hur jag skulle göra men jag tror att det blivit en egen variant och dessutom lite vilda gissningar på vägen. Det jag tog med mig från bägge är att plastningen inte ska eller kommer att göra det vattentätt så målet är bara att få det stabilt och i rätt form. Gelcoaten kommer att göra det tätt och den här delen av fören är inte en kritisk rent hållfastighetsmässigt så hur jag än gör ska det bara se bra ut i slutändan.
I relingskanterna, där hålen för mantåget har gått sönder på bägge sidor, måste jag nog tänka mer på stabiliteten. Men det är i alla fall inte en del av riggen som ska fästas där så det är inte fullt så kritiskt som det skulle kunnat vara. Visst ska mantåget hålla för lite vikt, till exempel hålla kvar Aqvelina ombord på båten men så mycket mer krafter ska inte en enstaka mantågsstötta utsätts för.
Även här blev det till att kapa och ta bort material först. Vi ska köpa lite polyesterspackel och trixa loss mantågsstöttorna från mantåget innan jag ger mig på att börja plasta här men förhoppningsvis är det lagat och klart efter nationaldagen.
Jag tycker att det händer massor ombord och jag roas fortfarande av det, kanske mer än jag borde. Niclas är lite mindre road av fixet men njuter desto mer när vi hamnar ombord på andras båtar och kan vara med och jobba där.
Vi har hunnit med att titta till ”Jolly” som kommit i sjön ute hos Björn. Hon var nyligen sjösatt och pålastad. Vi var med och hjälpte till med fika, segel och vimplar. Vimplarna kom upp först efter att de hissat upp mig i masten. Det var två block i spridarna som missades medans masten låg på land som jag fick sätta dit. Jag som aldrig hissats upp i båtsmanstol ville gärna testa när ingen annan kände sig manad. Det var riktigt kul och det kändes verkligen som jag hade gjort det förut.
Det var en fantastiskt härlig dag att bryggsegla, varmt, soligt och bara en svag bris ibland. Skönt att att det inte blåste mer när förseglet skulle upp och sen rullas in. Julia var nog lite orolig att åka i sjön när hon fick agera skot men det var ingen fara.
Sen har vi hunnit med en båttransport också. Sofia och Martin har köpt en Elan 31 men eftersom de hade beräknad förlossning just den 4:e juni när båten skulle flyttas ville de inte gärna sätta sig 5h ombord för att gå med båten från Ingarö till Gålö. Niclas var mer än glad att få hjälpa till när de frågade och jag var inte sen att haka på!
Aqvelina fick sin första flytväst, likadan som hon haft ombord på ”Jolly” tidigare och vi fick vår första båttur för i år. Aqvelina och flytvästen är inte helt överens men det blev bättre och bättre ju längre tid vi var ombord och när vi väl kom fram så hon fick komma ner på bryggan var hon ganska obekymrad av den.
Det var väldigt praktiskt och tacksamt att Erik numera har körkort. Han åkte med till Ingarö varv och tog över Niclas bil där, sen körde han ner bilen och hämtade oss på Gålö när vi kom dit. På så vis behövde vi inte hålla på att flytta Aqvelinas barnstol och Sofia och Martin kunde ta sin bil till förlossningen om det behövdes. Men än så länge får Aqvelina vänta på sin seglarkompis, ingen bebis just den dagen.
Det är svårt att röra sig i en flytväst när man är så liten, just den här modellen är gjord för barn som inte lärt sig gå men storleksmässigt kan hon inte ha större. Får man sitta i famnen är det bättre och nere i ruffen kunde hon slippa den och då var livet helt okej. Tråkigt bara att behöva dela på sig ombord en hel del men vi får fortsätta öva på att ha flytvästen på sig. Hon kommer lära sig det är bara lite ”work in progress” innan vi kommer dit.
Vädret kunde varit lite mysigare, det var mest mulet och stundtals svalt men det var skönt ändå att komma ut. Och med sjöställ på slapp Niclas frysa. Som vår första tur med en liten på 10,5 mån var det lagom att gå för motor i lugna vatten med lite vind, jag saknade inte att hissa segel just den här turen. Det fanns nog att fokusera på i alla fall.
Nu maxar vi långhelgen och mitt mål är att båten ska vara färdig för att börja målas när vi slutar pyssla på nationaldagen. Det innebär att…
- sista bottenfärgen ska bort (ca 0,5 kvadratmeter)
- två mantågsstöttor ska plastas in i relingskanten
- relingskanterna ska slipas efter plastningen
- den plastade fören ska slipas klart
- badstegen ska skruvas bort
- friborden och akterspegeln ska slipas av med finare slipapper en vända
Vädret ser ut att bli kanon men jag får komma ihåg att minska mängden härdare i plasten, annars blir det tapetklister på några minuter. Och så hoppas vi på en nöjd och glad dotter så vi får något gjort haha.