Aprilväder
När man tror att saker börjar ordna upp sig, värmen börjar komma och allt sånt där då är det dags att komma ihåg att vi befinner oss i april…
För visst hade vi torkat diesel för sista gången, det var vi överens om, eller hur?

Glöm det, det är hål på undersidan av tanken…


Men nu vet vi det. Tanken är ute ur båten och tömd i väntan på att svetsas. Det är snart en hel hög med projekt som ska svetsas så vi samlar ihop dem och gör allt på en gång lite senare.
Solskenet i den här historien är väl att det är ännu renare i aktern nu när det verkligen går att komma åt överallt. Men om ni trodde att det äntligen var bra där, så trodde ni fel.

Eftersom plast är poröst material och skrovet dessutom är omålat, dvs inte tätt, så har dieseln som legat löst börjat sippra igenom plasten och droppar nu på utsidan. Det känns ungefär som när det kommer snö efter första veckan med varmt vårväder.
Nu blev frågan, vad löser diesel och hur ska vi få det rent nog att kunna måla epoxy på!?
Vi frågade min pappa, min bror, min moster som är utbildad kemist och en kollegas sambo som är båtbyggare. Alla var lika konfunderade och ingen hade stött på ett liknande problem tidigare.
Vi landade i alla fall i att början på lösningen är sprit. Även om vi själva hade behövt något stärkande efter upptäckten så blev det inget till oss men desto mer till båten. Jag fyllde helt sonika samma volym i båten som det varit lös diesel i med lös rödsprit. Det lät jag stå tills det började droppa genom skrovet i sin tur. Sen blev det varmvatten med diskmedel i en timme innan allt torkades ur, igen.
Nu ska det få torka och sen ska vi tvätta med avfettning från utsidan. Innan vi målar med epoxi ska vi se till att skrovet är varmt (mer än 15 grader) och så ska vi provmåla en liten yta och se vad som händer. För att få det varmt behöver vi bygga upp ett tält runt skrovet och ställa in en värmefläkt. Men det får bli ett senare bekymmer. På ett sätt är jag blad att botten inte var målad redan för då hade den läckta dieseln blivit kvar, instängd i plasten.

Sen började vi kapa loss genomföringar i skrovet. Nyinköpta kapskivor till dremeln gjorde jobbet utan problem, tills genomföringarna blev för små för att få in kapskivorna i genomföringen.




Jag kapar inifrån och ut genom godset i ventilen för att skada plasten så lite som möjligt. Problemet med små ventiler hade vi inte på Jokern när vi gjorde samma sak för några år sen så det får vi klura ut en ny lösning på. De två små ventilerna är till sjövatten in i köket och sjövatten in på toaletten.

Totalt fick jag loss två ventiler vid första tillfället, totalt är det sex stycken som ska bort.
Uppe i sittbrunnen tog vi en titt på rattpiedestalen som vi påbörjade tidigt i höstas, den var nästan helt isärplockad men när Niclas började röra på ytterligare delar lossade även dem. Kullagren visade sig vara kaputt, rosten yrde och kulorna flög. Det kommer tydligen bli knöligt att få loss alla delar så vi kan ersätta dem men vi måste göra det för just nu kan vi inte få ihop någon form av styrning.


Nu får en av delarna bada lite i ättika och sen ska vi fortsätta göra rent den från det som ättikan inte biter på.

Som ni märker så svänger det kraftigt ombord, ungefär som vädret ute. Aprilväder ombord kan man väl kalla det.

Lite solskens historier har vi alla fall. Mallen till peken var lätt att göra mindre justeringar på så att den sitter symmetriskt och kan fortsätta användas för att göra peken utifrån.
En lucka i botten på det aktre stuvfacket hade sett bättre dagar så jag gjorde en ny som dessutom fick en ny design. Inte helt säker på om det egentligen blir bra med ribborna med tanke på var den ska ligga men den blev i alla fall väldigt snygg och passade jättebra.


Men hur vore det om vi bara fortsatte göra enkla saker som blev bra? Det vore ju tråkigt, så vi ger oss på en riktig surdeg som vi dividerat fram och tillbaka kring hur vi ska lösa, nämligen ventilen från drevet. Den är trasig, det vet vi men hur vi ska hitta en ny och om vi ska byta bälg samtidigt har varit dem jobbiga frågorna.
Min bror och Niclas var uppe och tittade på det, sen hamnade vi hemma hos Björn och efter det fick jag fria tyglar att ta bort den och en länk till en sida för att köpa ny. Jag räknade iskallt med att något skulle gå åt skogen redan från början.


Så döm av min förvåning när jag, på egen hand och med ”det som fanns i båten” lyckades rucka på den! Men frågan om bälgen återstår för jag kan inte fortsätta lossa på ventilen utan att riskera att skada bälgen eller behöva flytta på hela drevet på något sätt. Det ska vi klura på i helgen och tills dess är jag väldigt nöjd med min insats!
Jag har också hunnit med lite städning i ett stuvfack under durken och under diskbänken för att få bort slipdam från varvets arbete och smuts sen ”jag vet inte när”. Måste påminna mig om att det är en gammal båt och att det är skillnad mellan rent och ”fint”, jag nöjer mig med rent!



Och just det, jag kan ha rivit bort all gammal motorisolering och fästanordningar för motorkåpan så nu har jag lite mer att göra.


Hoppas att aprilvädret ger sig men jag är rädd att vi behöver all tid vi kan få så på ett sätt får april gärna gå väldigt långsamt.